Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. i Wł. Niegolewskich w Opalenicy (61) 44 77 415 kontakt@spopalenica.pl
Zaznacz stronę

10 maja br. uczniowie klas 4a i 4c wraz z opiekunami Agnieszką Bręk-Świtalską, Natalią Kromą i Sebastianem Szaferskim wybrali się na wycieczkę Szlakiem Piastowskim.

Celem edukacyjnej wyprawy było poznanie miejsc i zabytków związanych z początkami państwa polskiego, zainteresowanie i zaciekawienie uczniów historią Polski, zdobywanie wiedzy historycznej przez obserwację i doświadczanie. Najpierw odwiedziliśmy Biskupin – Muzeum Archeologiczne. Biskupin to pozostałości po osadzie łużyckiej sprzed 2700 lat. Podczas zwiedzania obejrzeliśmy obozowisko łowców i zbieraczy z epoki kamienia oraz wioskę wczesnopiastowską. Podczas zwiedzania osiedla obronnego ludności łużyckiej w zrekonstruowanych chatach czekali rzemieślnicy prezentujący swoje wyroby m.in. broń, szaty i narzędzia. Później udaliśmy się do Wenecji, by zwiedzić Muzeum Kolejki Wąskotorowej. Największe wraże na uczestnikach wycieczki wywarł pobyt w Gnieźnie. Zwiedziliśmy Katedrę, a w niej sarkofag św. Wojciecha. Podziwialiśmy Drzwi Gnieźnieńskie, będące unikatowym zabytkiem sztuki romańskiej w Polsce. Następnie udaliśmy się do Ostrowa Lednickiego, gdzie przepłynęliśmy promem na wyspę, by zobaczyć ruiny zamku, gdzie książę Polan Mieszko I zdradził dawne bóstwa, żeniąc się z księżniczką Dobrawą, przyjmując chrzest z rąk chrześcijańskiego duchownego.

Jednym z założeń wycieczki było ukazanie dzieciom kontrastu pomiędzy życiem dzisiejszym a życiem naszych przodków. Była to „żywa lekcja historii”. Wycieczka dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń, a to co zobaczyliśmy na długo pozostanie w naszej pamięci.